marcel-en-mark-noordkaap.reismee.nl

Zuidwaarts

We zakken op ons gemak af naar het zuiden van Zweden. Vanuit Sarna zijn we via wegnummr 311 langs het Fulufjallet nationaal park gereden en verder over de E14 of 66 richting Filipstad. Het asfalt werd 30 km onderbroken door een onverharde weg. Dat is leuk rijden, maar ook inspannend, vooral als er veel los gravel ligt in de bochten. Al met al was het een mooie route. In Filipstad zijn we gestopt bij een voormalig Tullhuset. Daar kon je koffie krijgen voor 1,50 euro. En niet één bakkie, maar naar goed Zweeds gebruik ook een tweede. Het koffiehuis werd gerund door drie dames op leeftijd. Zij boden ook eigen gebakken cake en koekjes aan. Daar hadden wij wel zin in. Helaas konden we niet met pin betalen en ik had nog maar 50 kronen op zak. Dus bestelden wij twee koffie. Maar nee hoor, de dames boden ons voor de 50 kronen, vergelijkbaar met 5 euro, ook de cake en koekjes aan. De vanillecake was me toch lekker. Een van de dames bleef maar kletsen, zij was oprecht geïnteresseerd in onze reis. Ik heb haar uiteraard de foto's van de middernachtzon op de Noordkaap laten zien. Een derde dame kwam later bij ons aan tafel en vroeg ook of ze de foto's mocht zien. Wij schatten haar rond de tachtig. Zij was zeer sportief gekleed. Zij toonde aan de hand van onze kaart waar zijn in Lapland heeft gewoond. De koffiekopjes waren zo groot dat wij de tweede kop koffie niet meer hebben genomen. Vervolgens hebben wij de reis voortgezet naar Karlsborg. Voor de overnachting hebben wij gekozen voor camping Stenhallegarden. Een mooie , verzorgde camping in nationaalpark "Tiveden". Nabij deze camping zijn ook skipistes met sleepliften. De camping ligt bovendien aan een mooi zwemwater.

Els

Wat gezellig om koffie te drinken met de aandacht van de dames, natuurlijk met jullie charme's en verhalen. Nu nog gaan skiën? heerlijk, gewoon doen?⛷maar geen benen breken