marcel-en-mark-noordkaap.reismee.nl

Lofoten

Gisteravond hebben we heftige regenbuien gehad afgewisseld met zonneschijn. Dat het nier donker wordt is wel apart. De biologische klok is een beetje ontregeld. Vanochtend zijn we opgestaan met lichte regen. De tentjes hebben we nat ingepakt. De Lofoten sraan vandaag op de planning. De route van Andenes naar Moskenes is ongeveer 310 km. Het is een erg mooie route waar we de hele dag over hebben gedaan. Bovendien is de maximum snelheid op veel plaatsen 60 km per uur. We hebbende gehoord dat de boetes voor te hard rijden erg hoog zijn dus passen wij ons netjes aan. Al snel na ons vertrek komen we op een onverharde weg. Terwijl Marcel de gaten in de weg goed ontwijkt heb ik zowat alle gaten wel geraakt. Na elf km rijden we weer op asfalt. Maar ook de kwaliteit van het asfalt is niet goed. Onderweg passeren we veel hoge bruggen waar cruise schepen onderdoor varen. In de verte zien we de "Huttigrutten" liggen. We ontkomen er niet aan om een veerpont te nemen. Eenmaal van de boot af hebben we op een parkeerplaats geluncht. We komen in gesprek met een ouder echtpaar dat al 25 keer in Noorwegen is geweest. Zij hebben de Noordkaap, zuidkaap en westkaap gedaan en ons overstelpt met goed bedoelde tips. Waarschijnlijk dachten ze dat wij niet meer beleg hadden dan een pot pindakaas en chocopasta (wat ook zo is.) . De man bood ons twee hard gekookte en gekleurde eieren aan. Wij hebben daar vriendelijk voor bedankt maar hij herinnerde ons onbewust wel dat wij zelf ook hard gekookte eieren bij hadden, ergens verstopt in een pannetje. Bovendien waren zijn eieren gekleurd en misschien wel van Pasen. In de plaats "Bo" heeft Marcel met de drone proberen te filmen. De Scholeksters vonden dat niet leuk. Zij probeerden door dicht naar de drone te vliegen en te krijsen de drone te verjagen. Nabij Reine hebben we ook opnamen met de drone gemaakt. We hebben de vele vis die te drogen hangt gefotografeerd. Een Frans echtpaar was er erg van onder de indruk. In mijn beste Frans heb ik de vragen van de man beantwoord en hem verzekerd dat de drone niet in het water beland. Nadat de man zijn camper op het filmpje had gezien liep het stel razend enthousiast verder. Aangekomen in Moskenes bleek de camping vol. Tentjes konden er nog wel bij. In de keuken met een Zwitser gesproken die elk jaar een week of tien aaneengesloten ging fietsen. Hij was nu onderweg naar de Noordkaap. Morgen vertrekken wij met de boot naar Bodo.