marcel-en-mark-noordkaap.reismee.nl

Eindelijk eland

De camping bij Alta was vol. Er stonden veel Nederlanders en Duits taligen. Het inpakken van de tentjes duurde vandaag wat langer dan normaal omdat we met meerdere mensen in gesprek kwamen. Het begon al bij het ontbijt toen een Oostenrijkse fietster vroeg of iemand naald en garen voor haar had. En geloof het of niet, wij bikers hebben haar van naald en garen voorzien. Vervolgens in gesprek met een Duitser die net van zijn pensioen geniet. Hij was twee weken onderweg, helemaal alleen en had er nog acht te gaan.. Hij vertelde dat je via www.autopas.no veel korting kan krijgen op tolwegen, pondjes en zelfs de brug bij Malmo. De kaart moet je wel tijdig aanvragen. 100 kilometer van Alta vandaan richting Narvik is de weg ruim een week geblokkeerd geweest door een brug die op instorten staat. Er is een noodbrug over de bestaande brug gebouwd en gelukkig voor ons is de weg vanmorgen weer geopend. Anders hadden we via Finland 230 km om moeten rijden om bij de Lofoten te komen. Noord Noorwegen is letterlijk een week lang onbereikbaar geweest. De weg naar Narvik hebben we helemaal gereden. We hebben geen gebruik gemaakt van een veerboot. Opeens stak er zonder enige waarschuwing een eland de weg over. 50 meter voor onze motoren. Het was op de A6 om 15.15 uur op een weg langs een fjord waar je dit niet verwacht. Hij bleef even op de weg staan en keek ons aan. Vervolgens stapte hij op zijn gemak de vangrails over en verdween in de bosjes langs het water van het fjord. Wij zijn nu nog meer op onze hoede voor overstekende dieren. De eland liep op zijn gemak, maar te snel om een foto te kunnen maken. Nabij Narvik zijn we op zoek gegaan naar een camping. De eerste die in de navigatie staat blijkt er al niet meer te zijn. Uiteindelijk hebben we bordjes naar een camping gevolgd en zijn we op een achteraf gelegen camping beland. Oyjord camping. Op de camping nog gesproken met een Israelier. Hij heeft in Duitsland een nieuwe BMW GS 1250 gekocht en is onderweg naar de Noordkaap. Daarna rijdt hij naar Griekenland en via Cyprus door naar Israël. Morgen gaan wij maar de Lofoten

Roos

Mooi verhaal weer! Die eland is wel erg brutaal. Niet gewend dat hij/zei niet de enige is die gebruik maakt van de weg!
Slaap lekker en benieuwd naar de foto’s vd lofoten, grt Roos

Els

Geweldige reis nu het NOORDERLICHT nog, of hebben jullie dit al gezien?
Lieve groetjes

Ronald Z

Mooi om te horen dat je toch eindelijk de Eland bent tegen gekomen, En leuk om jullie zo te volgen!
Krijg wel ontzettend zin om zo ook eens met de Motor op avontuur te gaan echt Mooi.
Samen nog ontzettend veel genieten daar van de prachtige natuur en maak maar eens wat mooie herinneringen.

Annemieke

Klinkt allemaal erg mooi .
Fijn dat het allemaal goed gaat en dat jullie gelukkig toch een eland tegen zijn gekomen,maar wel op gepaste afstand...zal toch wel schrikken zijn
Njoy van jullie avontuur xxx

Mirka

Gaaf dat jullie een eland hebben gezien! Veel plezier nog op jullie reis

Hanzie

De verhalen worden zo steeds mooier. Leuk verslag.

Youri

Mooie avonturen weer! Geniet ze nog