marcel-en-mark-noordkaap.reismee.nl

Santa Claus

De weg naar Rovaniemi is goed te rijden. Met een snelheid van 100 km/u rijden we langs de naaldbomen en vele berkenbomen. De waarschuwingen voor overstekende elanden worden minder en we hebben er nog geen gezien. Met harde wind van opzij en de zon in de rug rijden we naar het westen. Om 12 uur aangekomen in Rovaniemi. Een super toeristische plaats, bekend om het verblijf van Santa Claus. Het was er niet druk. Na een wandeling over de noordpool cirkel, ook wel Artical circle genoemd en door het park daar, hebben we de kerstwinkeltjes bezocht. Vervolgens de route naar de noordkaap uitgezet. Van Rovaniemi uit nog 715 km. We hebben gekozen om via Kittila en Kautokeino te rijden. Tegenliggers waarschuwen ons met lichtsignalen voor overstekende rendieren. We komen weinig verkeer tegen en zijn niet gewaarschuwd voor een tweede groep rendieren. Ik zag deze dieren te laat langs de weg staan. Met een gang van 70 km raasden wij erlangs. Gelukkig bleven de dieren in de berm staan en deden zij hun naam geen eer aan. Beetje geschrokken, maar snel bekomen zijn we doorgereden. Oppassen dus. De navigatie stuurt ons over onverharde wegen door het natuurgebied "Pallas-Yilastunturi." Ergens in dat gebied hebben we ons bivak opgezet. Iets voorbij Kittila schakelden allebei de navigaties op nachtstand terwijl het nog klaarlicht is en het de komende dagen hier ook niet donker wordt.

Weer bij een supermarkt worden we aangesproken door een Fransman. Hij sprak goed Engels. Hij komt van Besancon. Vanuit Berlijn is hij aan het fietsen naar de Noordkaap. Hij is al een maand onderweg en zou er nu nog 5 dagen over doen. Onze rijtijd is nog 7,5 uur. Ook dat kan nog weleens verdubbeld worden als we over onverharde wegen worden geleid. Morgen gaan we toch dicht bij de Noordkaap komen. Het is nu droog. Vannacht wordt het 6 graden. Morgen veel wind en Maximaal 11 graden.

Marion

Wow echt stuurmanskunst nodig. Met jullie ervaring ook weer mooie herrineringen erbij. Nog wat kersterig gekocht daar? Toy toy met de laatste 750 km tot jullie doel..

jeanny

wat 'n rit met verrassingen.
jammer dat je de rendieren voorbij geraast bent maar jullie waren nu de koplopers ?
succes met de laatste kilometers en pas op voor alles wat oversteekt.

Femke

Wat een fantastisch verhaal weer. Heerlijk om jullie zo te volgen ? goede reis verder X

Els

Wat een ervaringen maken jullie mee.geen verschil van dag en nacht is dus gewoon opblijven?